414. Boek Instituut voor Doofstommen in beeld deel 9
Reactie plaatsen
Reacties
Rene van der Veen
11 jaar geleden
Lezers en kijkers. Zie de foto 27 - 28 - 29 Het was tijd gekomen voor de doofstommen leerlingen aan het buurt van de spreekmethode moesten leren. Zoals de ouders van hun doofstommen kinderen hebben zeer hun dringend verzoek gesporken dat hun doofstommen kinderen zo mogelijk de spreekmethode kunnen leren dit gebeurde was op de oude Instituut in Nieuw Herlaer in 1855 DE bekende 3 ivd oud-leerlingen M. Neep, G Nales en A. Broeders allebeiden op het oude instituut hebben geleerd van het gebarentaal en vingerspelling met zonder spreek-methode en liplezen. Zo in 1880 waren 255 dovenonderwijsers aanwezig uit geheel Europa in Milaan en elkaar de discussies voor de voorkeur te geven aan spreken en liplezen boven gebarentaal. die de belangerijkste reden van dat doven zo meer contact kregen met horenden en beter funtctioneerden in de samenleving. Maar Directeur C Terwindt was daar echter geen voorstander van en hield vanuit een oprechte overtuiging vast aan de gecombineerde methode.
Toen Mgr A. Hermus de priester-leraar van IVD werd benoemdt in 1902 dat deed zijn leiding werd de spreekmethode ingevoerd. En dan de directeur Ngr A Hermus de eerste melding maken met de Br Vincent, Br Kostha en Br Cesarius hebben samen de resultaten met de invoeringvan de spreekmethode behaalden.
Desondanks nam de Leraar A Hermus vanaf September 1904 een proef met de spreekmethode in de lager klassen van de jongensschool. Na enige tijd nodigde hij Directeur
C Terwindt uit om eens een kijke te komen nemen tijdens een godsdienstles, Toen de directeur de jongens hoorde spreken en zag liplezen, raakte hij overtuigd.
Maar Mgr C Terwindt die oude heer, die wilde er niets van weten " Heerke, heerke, zei hij de 80 jarige tegen de jonge A. Hermus. " pas toch op! DE ontwikkeling is het voornaamste! Wat heb je aan sprekende doofstommen als papegaaien? De gebarentaal is hun moedertaal! Zonder die taal gaat het niet!. Maar A Hermus zette door en heeft hij volle steun van Moeder Damiana en van Br Leopold (overste) en bijzonder Br Cesarius. En ook van Mgr van de Ven Bisschop van Den Bosch, die zeer goed inzag, dat de spreekmethode ook voor de zielzorg van de doven het beste was,
Hij stond de achter priester-leraar A Hermus. Zo erg stiekum begon in de school het spreken leren van de dove kinderen, Soms meende de oude Directeur C Terwindt spreken te horen als hij in de gang kwam. Vlug werd dan de boodschap gegeven. Ssssst ( Stil Houden) de oude komt ! En ..... alshij weg was, ging het spreken weer verder!, Toch toen kwam de grote dag dat de Eerw Heer Hermus Mgr C Terwindt zijn directeur zou uitnodigen in de klas. De kinderen waren prima voorbereid. De Leraar-Priester A Hermuszou hen alleen door spreken en liplezen een godsdienstles geven, De indruk op Mgr C Terwindt was verpletterd. Nu wordt nog meer verder uitbereiden van de spreekmethode en liplezen voor alle dove kinderen van hun leeftijd 4 jaar
Ik ben nog altijd Van Br Leo Speth helemaal mee eens, wat heeft Br Leo Speth het duidelijk woord gezegd. zo erg prachtige woord over de "wonder"
Er kwamen een jongetje uit Ammerzoden. De ouders kwamen hem brengen. Na een week had Br Leo Speth hem geleerd om " Mama " te zeggen. De ouders kwamen s' Zondags op bezoek, hoorden hun zoon het woord zeggen en waren er helemaal ondersteboven van. De Volgende Zondag stopte er een bus voor het instituut vo met mensen uit Ammerzoden. Die kwamen luisteren hoe het kind het woordje " Mama " zei Doven konden niet praten, zo dachten ze, dus het was voor hem een soort wonder'
Zie de foto 28 een zeer jonge Br Otgerus die hij zo heel pas op het instituut was gekomen. Hij was zeer buitengewoon geliefde broeder met zeer zachte handen die gaf hij altijd vriendelijk gezicht aan de dove kinderen. Vooral was voor Br Otgerus zeer geschikte als de klasbroeder van de lager klassen in 2 a 3 klassen.
Hij was zeer goede en engelengeduld dat hij de dove kinderen heeft onder de spreekmethode en liplezen onderwijzen. Erg veel dove kinderen hielden over hem dat wel zeker bijna nooit problemen in de klas hebben gehad.
Br Otgerus leerde de dove kinderen op een goede klusjes dat in de klas altijd een mooie tekening op de papieren heeft gemaakt en ook in vrije tijd met de dove jongens samen de maanden hebben gevlecht.
Foto 31 De aardrijkskunde in de klas waar daar de klasbroeder Corsinus heeft onderwezen op het groot plaat aan de schoolbord. daar leerde ze de verschillende genoemde landen en ook de hoofstaden. Bij de meisjes op de school deed nog altijd hetzelfde de les van de aardrijksekunde heeft onderwezen.
Foto 32 en 33 allebeiden de toekenonderzicht in de school en zaal. Bij de jongens in de zaal hebben opgeleid door links Br Richardo en rechts Br Alanus in 1934.
Goddank op het instituut de opgericht spreekmedhote en liplezen voor de dove kinderen die ze niet konden praten.
vooral was zeer het bijzonder dank aan Br Cearius dat hij zo heel ijverig voor de dove kinderen heeft onderwezen en ook vooral paar oud-leerlingen. De geboren kind was doof en stom, maar eigenlijk de stem kon uitvoert, maar niet kon praten omdat hij/zij geheel doof was. Daarom noemt en zegt dat het kind was doofstom. Het is wel logisch dat het gebouw die de woord heeft genoemd Instituut voor Doofstommen. die moeten wel blijven bestaan, omdat in 1828 voor de eerste keer met 4 volwassen doofstommen door Mgr M v Beek heeft ondewezen en later wordt uitgebereid naar de spreekmethode en liplezen. Dat was zeer zeldzaam dat de doofstom kind weer kan praten en liplezen. Ik mag jullie wat iets vertellen. In 1966 heb ik aan MHr van Eijndhoven gevraagd, dat wil ik met hem kom praten. Oke zeide Mhr v Eijndhoven. Ik sprak mijn woord over het verschil wat is de erger van doofheid of Blindheid? Ik zeide het gewoon dat de doofheid was erger dan blindheid en dan Mhr v Eijndhoven was helemaal niet mee eens wat ik dat heb gezegd. En dan begonnen elkaar de flinke discussies over de doof en blind. Het gesprek met elkaar waren goed en gezellig. Later vertelde Mhr v Eindhoven mij dat in de Universiteiten de elke het hoogeleerden hebben ook de discussies gesproken over de doof en blind en dat ze hebben het gezegd dat de doof is erger dan de blind en toen Mhr v Eijndhoven gaf mij het gelijk, maar ik antwoordde dat hoef ik voor mij niet altijd gelijk hebben, want vele mensen spreken het meestal dat de blind is zo erg dan doof. Dat hangt er aan de mensen zelf aandacht.
Rene van der Veen.
Reactie plaatsen
Reacties
Lezers en kijkers. Zie de foto 27 - 28 - 29 Het was tijd gekomen voor de doofstommen leerlingen aan het buurt van de spreekmethode moesten leren. Zoals de ouders van hun doofstommen kinderen hebben zeer hun dringend verzoek gesporken dat hun doofstommen kinderen zo mogelijk de spreekmethode kunnen leren dit gebeurde was op de oude Instituut in Nieuw Herlaer in 1855 DE bekende 3 ivd oud-leerlingen M. Neep, G Nales en A. Broeders allebeiden op het oude instituut hebben geleerd van het gebarentaal en vingerspelling met zonder spreek-methode en liplezen. Zo in 1880 waren 255 dovenonderwijsers aanwezig uit geheel Europa in Milaan en elkaar de discussies voor de voorkeur te geven aan spreken en liplezen boven gebarentaal. die de belangerijkste reden van dat doven zo meer contact kregen met horenden en beter funtctioneerden in de samenleving. Maar Directeur C Terwindt was daar echter geen voorstander van en hield vanuit een oprechte overtuiging vast aan de gecombineerde methode.
Toen Mgr A. Hermus de priester-leraar van IVD werd benoemdt in 1902 dat deed zijn leiding werd de spreekmethode ingevoerd. En dan de directeur Ngr A Hermus de eerste melding maken met de Br Vincent, Br Kostha en Br Cesarius hebben samen de resultaten met de invoeringvan de spreekmethode behaalden.
Desondanks nam de Leraar A Hermus vanaf September 1904 een proef met de spreekmethode in de lager klassen van de jongensschool. Na enige tijd nodigde hij Directeur
C Terwindt uit om eens een kijke te komen nemen tijdens een godsdienstles, Toen de directeur de jongens hoorde spreken en zag liplezen, raakte hij overtuigd.
Maar Mgr C Terwindt die oude heer, die wilde er niets van weten " Heerke, heerke, zei hij de 80 jarige tegen de jonge A. Hermus. " pas toch op! DE ontwikkeling is het voornaamste! Wat heb je aan sprekende doofstommen als papegaaien? De gebarentaal is hun moedertaal! Zonder die taal gaat het niet!. Maar A Hermus zette door en heeft hij volle steun van Moeder Damiana en van Br Leopold (overste) en bijzonder Br Cesarius. En ook van Mgr van de Ven Bisschop van Den Bosch, die zeer goed inzag, dat de spreekmethode ook voor de zielzorg van de doven het beste was,
Hij stond de achter priester-leraar A Hermus. Zo erg stiekum begon in de school het spreken leren van de dove kinderen, Soms meende de oude Directeur C Terwindt spreken te horen als hij in de gang kwam. Vlug werd dan de boodschap gegeven. Ssssst ( Stil Houden) de oude komt ! En ..... alshij weg was, ging het spreken weer verder!, Toch toen kwam de grote dag dat de Eerw Heer Hermus Mgr C Terwindt zijn directeur zou uitnodigen in de klas. De kinderen waren prima voorbereid. De Leraar-Priester A Hermuszou hen alleen door spreken en liplezen een godsdienstles geven, De indruk op Mgr C Terwindt was verpletterd. Nu wordt nog meer verder uitbereiden van de spreekmethode en liplezen voor alle dove kinderen van hun leeftijd 4 jaar
Ik ben nog altijd Van Br Leo Speth helemaal mee eens, wat heeft Br Leo Speth het duidelijk woord gezegd. zo erg prachtige woord over de "wonder"
Er kwamen een jongetje uit Ammerzoden. De ouders kwamen hem brengen. Na een week had Br Leo Speth hem geleerd om " Mama " te zeggen. De ouders kwamen s' Zondags op bezoek, hoorden hun zoon het woord zeggen en waren er helemaal ondersteboven van. De Volgende Zondag stopte er een bus voor het instituut vo met mensen uit Ammerzoden. Die kwamen luisteren hoe het kind het woordje " Mama " zei Doven konden niet praten, zo dachten ze, dus het was voor hem een soort wonder'
Zie de foto 28 een zeer jonge Br Otgerus die hij zo heel pas op het instituut was gekomen. Hij was zeer buitengewoon geliefde broeder met zeer zachte handen die gaf hij altijd vriendelijk gezicht aan de dove kinderen. Vooral was voor Br Otgerus zeer geschikte als de klasbroeder van de lager klassen in 2 a 3 klassen.
Hij was zeer goede en engelengeduld dat hij de dove kinderen heeft onder de spreekmethode en liplezen onderwijzen. Erg veel dove kinderen hielden over hem dat wel zeker bijna nooit problemen in de klas hebben gehad.
Br Otgerus leerde de dove kinderen op een goede klusjes dat in de klas altijd een mooie tekening op de papieren heeft gemaakt en ook in vrije tijd met de dove jongens samen de maanden hebben gevlecht.
Foto 31 De aardrijkskunde in de klas waar daar de klasbroeder Corsinus heeft onderwezen op het groot plaat aan de schoolbord. daar leerde ze de verschillende genoemde landen en ook de hoofstaden. Bij de meisjes op de school deed nog altijd hetzelfde de les van de aardrijksekunde heeft onderwezen.
Foto 32 en 33 allebeiden de toekenonderzicht in de school en zaal. Bij de jongens in de zaal hebben opgeleid door links Br Richardo en rechts Br Alanus in 1934.
Goddank op het instituut de opgericht spreekmedhote en liplezen voor de dove kinderen die ze niet konden praten.
vooral was zeer het bijzonder dank aan Br Cearius dat hij zo heel ijverig voor de dove kinderen heeft onderwezen en ook vooral paar oud-leerlingen. De geboren kind was doof en stom, maar eigenlijk de stem kon uitvoert, maar niet kon praten omdat hij/zij geheel doof was. Daarom noemt en zegt dat het kind was doofstom. Het is wel logisch dat het gebouw die de woord heeft genoemd Instituut voor Doofstommen. die moeten wel blijven bestaan, omdat in 1828 voor de eerste keer met 4 volwassen doofstommen door Mgr M v Beek heeft ondewezen en later wordt uitgebereid naar de spreekmethode en liplezen. Dat was zeer zeldzaam dat de doofstom kind weer kan praten en liplezen. Ik mag jullie wat iets vertellen. In 1966 heb ik aan MHr van Eijndhoven gevraagd, dat wil ik met hem kom praten. Oke zeide Mhr v Eijndhoven. Ik sprak mijn woord over het verschil wat is de erger van doofheid of Blindheid? Ik zeide het gewoon dat de doofheid was erger dan blindheid en dan Mhr v Eijndhoven was helemaal niet mee eens wat ik dat heb gezegd. En dan begonnen elkaar de flinke discussies over de doof en blind. Het gesprek met elkaar waren goed en gezellig. Later vertelde Mhr v Eindhoven mij dat in de Universiteiten de elke het hoogeleerden hebben ook de discussies gesproken over de doof en blind en dat ze hebben het gezegd dat de doof is erger dan de blind en toen Mhr v Eijndhoven gaf mij het gelijk, maar ik antwoordde dat hoef ik voor mij niet altijd gelijk hebben, want vele mensen spreken het meestal dat de blind is zo erg dan doof. Dat hangt er aan de mensen zelf aandacht.
Rene van der Veen.